لطفا چند لحظه صبر نمائید

                                                                                                                                                  شماره ی پیام رسان ها  فقط جهت شرکت ها و فروش سازمانی 09121419192

CAS No: 67-64-1

استون (دکتر مجللی) Acetone (Extra pure)


0.0 (0)
بدون دیگاه 6 پرسش و پاسخ
بسته بندی :

تضمین اصالت و کیفیت کالا
ارسال سریع به سراسر کشور
خریدار موظف است کلیه دستورالعمل های استعمال مربوطه را مطالعه و با اطلاع کافی آن را خریداری کند.
از بلیعدن، تماس با پوست و استنشاق خودداری کنید.


آماده ارسال

450,000 تومان
موجودی ترکیبی کالا

بسته بندی : 1 لیتری بسته بندی : 2/5 لیتری بسته بندی : 20 لیتری

معرفی

معرفی استون (دکتر مجللی) آزمایشگاهی

استون، یک مایع بی رنگ که به نام پروپانون نیز شناخته می شود،  استون حلالی است که در ساخت پلاستیک و سایر محصولات صنعتی استفاده می شود. همچنین ممکن است این ماده به میزان محدودی در محصولات خانگی، از جمله لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی استفاده شود. این ماده به طور طبیعی در بدن انسان به عنوان یک محصول جانبی متابولیسم رخ می دهد. این ترکیب به دلیل اختلاط با آب بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، به این معنی که می تواند به راحتی با آب مخلوط شود و به سرعت در هوا تبخیر شود.
استون یک عنصر اصلی در بسیاری از پاک کننده های ناخن است. لاک ناخن را از بین می برد و به راحتی با یک سواب پنبه ای یا پارچه پاک می شود. استون صنعتی در صنعت نساجی برای چربی زدایی پشم و صمغ زدایی ابریشم کاربرد دارد. غالباً این ماده در سیستم‌های حلال یا «مخلوط‌ها» گنجانده می‌شود که برای ساخت لاک‌های تزئینی خودرو و مبلمان استفاده می‌شود. این ترکیب به طور مستقیم یا غیر مستقیم از پروپیلن تولید می شود. تقریباً 83 درصد استون از طریق فرآیند کومن تولید می شود؛ در نتیجه، تولید استون با تولید فنل مرتبط است. در فرآیند کیومن، بنزن با پروپیلن آلکیله می شود تا کومن تولید شود، که توسط هوا برای تولید فنل و استون اکسید می شود. 

استون

تاریخچه کشف استون

استون یک ماده شیمیایی طبیعی است که در طبیعت یافت می شود. این ماده برای اولین بار در سال 1608 توسط یک شیمیدان آلمانی به نام جورج یوهان ولف توصیف شد. ولف استون را از یک ماده معدنی به نام “استون” که در معدنی در آلمان یافت می شد، استخراج کرد.
در سال 1730، یک شیمیدان فرانسوی به نام آنتوان لاووازیه کشف کرد که استون می تواند از اتانول تولید شود. لاووازیه این کار را با گرم کردن اتانول با اسید سولفوریک انجام داد.در سال 1836، یک شیمیدان ایرلندی به نام ویلیام کرافت کشف کرد که استون می تواند از پروپیلن تولید شود. کرافت این کار را با اکسیداسیون پروپیلن با اکسیژن انجام داد.

ساختار مولکولی استون

این ساختار نشان می دهد که استون از سه اتم کربن، شش اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل شده است. دو اتم کربن در انتهای زنجیره به یکدیگر متصل شده اند و یک اتم اکسیژن با پیوند مضاعف به یکی از اتم های کربن متصل شده است. دو اتم هیدروژن دیگر به دو اتم کربن باقی مانده متصل شده اند.گروه کربونیل (C=O) در استون یک گروه عاملی است که آن را به یک کتون تبدیل می کند. کتون ها ترکیبات آلی هستند که دارای یک گروه کربونیل هستند که به دو گروه هیدروکربنی متصل است.

استون یک ماده بی رنگ، قابل اشتعال و با بوی تند است. این ماده یک حلال بسیار موثر است و در آب، الکل و سایر حلال های آلی حل می شود.

روش های تولید استون


 

استون به دو روش عمده تولید می شود:

  • فرآیند تخمیر: در این روش، نشاسته یا شکر توسط باکتری ها تخمیر می شود و به استون تبدیل می شود. این روش یک روش قدیمی تولید استون است که امروزه به طور گسترده ای استفاده نمی شود.
  • فرآیند اکسیداسیون: در این روش، پروپیلن با اکسیژن هوا در حضور یک کاتالیزور اکسید می شود و به استون تبدیل می شود. این روش یک روش مدرن تولید استون است که امروزه به طور گسترده ای استفاده می شود.

جدول مشخصات، خواص و ویژگی های استون

نام ماده استون (Acetone)
فرمول مولکولی C3H6O
جرم مولکولی  ۵۸.۰۸ g/mol
چگالی (دانسیته)  ۷۸۴ kg/m³
نقطه ذوب -۹۵ °C
نقطه جوش  ۵۶ °C
حلالیت در آب  حل شدنی
نمای مولکولی سه گوش با دو راستا بر روی C=O


کاربرد استون آزمایشگاهی

  • مهمترین کاربرد استون آزمایشگاهی استفاده از آن به عنوان حلال در کروماتوگرافی لایه نازک، کروماتوگرافی گازی، کروماتوگرافی مایع می باشد.
  • در آزمایشگاه، استون به عنوان یک حلال قطبی و آپروتیک در انواع واکنش های آلی مانند واکنش های SN2 استفاده می شود. استفاده از حلال استون برای اکسیداسیون جونز حیاتی است. با آب یک آزئوتروپ تشکیل نمی دهد. این یک حلال رایج برای شستشوی ظروف شیشه ای آزمایشگاهی به دلیل هزینه کم و فرار است. علیرغم استفاده متداول از آن به عنوان یک عامل خشک کننده فرضی، جز با جابجایی توده ای و رقیق سازی موثر نیست. استون را می توان با یخ خشک تا 78- درجه سانتیگراد بدون انجماد خنک کرد. حمام استون / یخ خشک معمولاً برای انجام واکنش در دماهای پایین استفاده می شود. استون تحت نور فرابنفش فلورسنت است و بخار آن می تواند به عنوان یک ردیاب فلورسنت در آزمایشات جریان سیال استفاده شود.
  • استون آزمایشگاهی برای رسوب دادن پروتئین ها استفاده می شود. جایگزین برای رسوب پروتئین تری کلرواستیک اسید یا اتانول است.
  • این ماده با عیار پایین نیز معمولاً در محیط‌های آزمایشگاهی دانشگاهی به‌عنوان عامل شستشوی ظروف شیشه‌ای برای حذف باقی‌مانده‌ها و جامدات قبل از شستشوی نهایی استفاده می‌شود. استون هنگام خشک شدن مقدار کمی باقیمانده روی سطح باقی می گذارد که برای نمونه های سطحی مضر است.
  • حمام با دمای پایین: مخلوطی از استون و یخ خشک یک حمام خنک کننده محبوب است که تا زمانی که مقداری یخ خشک باقی مانده باشد دمای آن 78- درجه سانتیگراد است.
  • بافت شناسی: استون در زمینه آسیب شناسی برای یافتن غدد لنفاوی در بافت های چربی برای مرحله بندی تومور (مانند جستجوی غدد لنفاوی در چربی اطراف روده) استفاده می شود. این به حل شدن چربی کمک می کند و گره ها را سفت می کند و یافتن آنها را آسان تر می کند. استون همچنین برای رنگ‌آمیزی لام‌های میکروسکوپی از لکه‌های خاص استفاده می‌شود.
  • خواص پایه لوئیس: استون یک پایه لوئیس ضعیف است که با اسیدهای نرم مانند I2 و اسیدهای سخت مانند فنل ترکیبات افزایشی ایجاد می کند. این ماده همچنین با فلزات دو ظرفیتی کمپلکس هایی را تشکیل می دهد.


تفاوت استون و الکل در یک نگاه

استون یک کتون با فرمول شیمیایی (CH3) 2CO است. اتانول یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی C2H6O است. تفاوت اصلی بین استون و اتانول این است که استون یک کتون است در حالی که اتانول یک الکل است. علاوه بر این، استون حاوی یک اتم کربن است که دارای پیوند مضاعف با اتم اکسیژن و دو پیوند منفرد با دو اتم کربن دیگر است در حالی که اتانول حاوی گروه –OH متصل به زنجیره کربن است.
یکی دیگر از تفاوت های مهم بین استون و اتانول، می توان گفت که استون یک مایع بی رنگ، فرار و قابل اشتعال است و دارای بوی تند و تحریک کننده است در حالی که اتانول یک مایع فرار و قابل اشتعال با کمی بوی مشخص است.

فرمول استون و اتانول :

  • استن : ” CH۳COCH۳ 
  •  اتانول ” C۲H۵OH”

دفع ضایعات استون

دفع ضایعات این ماده در محیط آزمایشگاهی در ظرف حاوی ضایعات حلال جمع آوری می شود.

انبار کردن و جابه جایی استون آزمایشگاهی

این ماده در مکانهایی به دور از منابع آتش و جرقه نگهداری شود. در محیط های خشک و خنک نگهداری گردد.این ترکیب دور از دسترس احیا کننده ها، اسیدها و بازها در امان می باشد.

خطرات شیمیایی استون

این ماده آتش گیر است. با مخلوط هیدروژن پراکسید و اسید استیک بشدت واکنش انفجاری می دهد. استون با کرومیل کلراید نیز بشدت مخلوط قابل انفجار تولید می کند.


اثرات مواجهه کوتاه مدت استفاده از استون

  •  باعث تحریک چشم ها می شود
  • تحریک دستگاه تنفسی وتنگی نفس  
  •   شکم درد ودرد عضلانی 


اثرات مواجهه طولانی مدت استفاده از استون

  •  تاری دید واختلال در بینایی 
  •  التهاب دستگاه گوارشی
  •  اختلال در سیستم قلبی وعروقی ودستگاه ادراری 




نکات ایمنی استفاده از استون

برای کاهش خطرات استفاده از استون، باید اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

  • این ماده را در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید.
  • از این ماده در فضای باز یا در یک منطقه خوب تهویه شده استفاده کنید.
  • از تجهیزات حفاظتی شخصی مانند دستکش، عینک ایمنی و ماسک استفاده کنید.
  • همچنین این ماده را دور از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری کنید.


فروش
استون آزمایشگاهی دکتر مجللی

فروشگاه ای آز فعال در حوزه فروش اینترنتی مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی و لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی است که آماده فروش استون (دکتر مجللی) در بسته بندی های مقرون به صرفه و با کیفیت ممتاز در گریدهای صنعتی و آزمایشگاهی و از برندهای معتبر به پژوهشگران، دانشگاهیان، صنایع و کارخانجات است.
 

استون (دکتر مجللی)


خرید استون آزمایشگاهی دکتر مجللی

کاربر موظف است پیش از اقدام به خرید این کالا، صفحه قوانین و مقررات وبسایت را مطالعه کند. جهت خرید استون (دکتر مجللی) آزمایشگاهی  می توانید از بخش "افزودن به سبد خرید" اقدام به ثبت سفارش کالای مورد نظر در وبسایت کنید. از طریق واتس اپ با شماره  09925021003 نیز می توانید کالای مورد نظر را  مستقیما از شرکت خریداری کنید.

مشخصات فنی
CAS Number
67-64-1
نام لاتین
Acetone
فرمول شیمیایی
C3H6O
جرم مولکولی
58.080 g/mole
نام های مترادف
دی متیل کتون، بتا-کتو پروپان، دی متیل فرمالدهید، 2-پروپانون
دمای ذوب
-94.7 °C
دمای جوش
56.05 °C
رنگ
بی رنگ
شکل ظاهری
مایع
دمای خود آتشگیری
465 °C
گرید
Extra pure
شرکت تولید کننده
دکتر مجللی
لطفا چند لحظه صبر نمائید
پرسش‌های متداول

برای اطفاء حریق استون، از آب، کف، یا پودر شیمیایی خشک استفاده کنید. از استفاده از مواد شیمیایی خشک پودری، مانند دی اکسید کربن، خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث انفجار شود.

استون را در ظروف دربسته و خنک نگهداری کنید و در صورت نیاز به یک مرکز دفع مواد شیمیایی خطرناک تحویل دهید.

استون با فلزات واکنش می دهد و نمک استات فلز و هیدروژن تولید می کند. به عنوان مثال، واکنش استون با روی به صورت زیر است:
CH3COCH3 + Zn → Zn(CH3COO)2 + H2

استون یک ماده سمی است که می‌تواند باعث تحریک چشم، پوست، و دستگاه تنفسی شود. همچنین، استون می‌تواند باعث آسیب به کبد و کلیه‌ها شود.

استون یک ماده آلاینده است که می‌تواند باعث آلودگی هوا و آب شود. استون همچنین می‌تواند باعث گرم شدن زمین شود.

استون باید با دقت دفع شود تا از انتشار آن به محیط زیست جلوگیری شود.

ستون می تواند جایگزین مناسبی برای بنزین باشد، اما هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص شود که آیا می تواند به طور کامل جایگزین بنزین شود یا خیر.
مقایسه سریع
لطفا چند لحظه صبر نمائید

کالاهای مرتبط

})();