لطفا چند لحظه صبر نمائید

شماره ی پیام رسان ها  فقط جهت شرکت ها و فروش سازمانی 09121419192

CAS No: 7697-37-2

اسید نیتریک صنعتی 58-60% Nitric Acid


0.0 (0)
بدون دیگاه 1 پرسش و پاسخ
بسته بندی :

ارسال فقط با هماهنگی قبلی با توجه به امکان ارسال به شهر مقصد
برای کارهای حساس و آزمایشگاهی مناسب نمی باشد.
این ماده بسیار سمی، خطرناک و خورنده است. پوشیدن عینک آزمایشگاهی، دستکش (آزمایشگاهی-ایمنی) و ماسک فیلتردار (ویژه مواد شیمیایی) الزامیست.

آماده ارسال

2,300,000 تومان
موجودی ترکیبی کالا

بسته بندی : 20 لیتری

کالاهای مشابه

معرفی

اسید نیتریک صنعتی

اسید نیتریک، مایع بی رنگ، دودزا و بسیار خورنده (نقطه انجماد -42 درجه سانتیگراد، نقطه جوش 83 درجه سانتیگراد) که یک ماده پرکاربرد معمول آزمایشگاهی است. اسید نیتریک صنعتی در صنایع مهمی استفاده می شود همانند غذایی، فلزات، پلیمرها، دارویی و بهداشتی. از این ماده شیمیایی برای تولید کودها و مواد منفجره نیز استفاده می شود. اسید نیتریک سمی است و می تواند باعث سوختگی شدید شود. استفاده از این اسید در استخراج طلا از بردهای الکترونیکی بسیار رایج شده است. 

عمده‌ترین کاربرد اسید نیتریک صنعتی برای تولید کود است. اسید نیتریک با آمونیاک خنثی می شود و نیترات آمونیوم می دهد. این برنامه 75 تا 80 درصد از 26 میلیون تن تولید سالانه (1987) را مصرف می کند. کاربردهای اصلی دیگر برای تولید مواد منفجره، پیش سازهای نایلون و ترکیبات آلی ویژه هستند. از اسید نیتریک صنعتی می توان برای تبدیل فلزات به اشکال اکسید شده مانند تبدیل فلز مس به نیترات مس استفاده کرد. همچنین می توان از آن در ترکیب با اسید هیدروکلریک برای حل کردن فلزات نجیب مانند طلا ) استفاده کرد. این نمک ها را می توان برای خالص سازی طلا و سایر فلزات با خلوص بیش از 99.9٪ با فرآیندهای تبلور مجدد و رسوب انتخابی استفاده کرد. توانایی آن در حل انتخابی فلزات خاص یا حلال بودن بسیاری از نمک های فلزی، آن را در فرآیندهای جداسازی طلا مفید می کند. 

اسید نیتریک خالص (HNO3) در 41.6- درجه سانتی‌گراد ذوب شده، تولید مایع بی‌رنگی می‌کند، اما نسبت به درجه حرارت و درجه تابش نور بر آن، گستره رنگ آن از زرد تا قرمز متمایل به قهوه‌ای متغیر است. امروزه در تولید صنعتی اسید نیتریک، آمونیاک بعنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. از نظر تاریخی، اسید نیتریک اولین بار از اثر اسید سولفوریک روی نیترات سدیم (شوره شیلی ) بدست آمد. واکنش در کوره‌هایی با دمای 150 تا 170 درجه سانتی‌گراد صورت می‌گیرد. اسید بدست آمده، دارای غلظت 95 تا 97 درصد است. که به اسید دود کننده معروف است ورنگ این اسید قرمز تا زرد می باشد. 
 


ساختار مولکولی اسید نیتریک

مولکول های اسید نیتریک دارای 3 اتم اکسیژن، 1 اتم نیتروژن و 1 اتم هیدروژن هستند. در مولکول های HNO3، یکی از اتم های اکسیژن به اتم نیتروژن مرکزی پیوند مضاعف دارد. یکی دیگر از اتم های اکسیژن به اتم نیتروژن مرکزی و همچنین به اتم هیدروژن متصل است. آخرین اتم اکسیژن در مولکول اسید نیتریک دارای بار 1- است و به صورت مجزا به اتم نیتروژن مرکزی پیوند دارد. از آنجایی که اتم نیتروژن در مرکز مولکول در چهار پیوند کووالانسی (با 3 اتم اکسیژن) شرکت می کند، دارای بار 1+ است. بنابراین، بار خالص مولکول اسید نیتریک 0 است (بار مثبت اتم نیتروژن و بار منفی اتم اکسیژن یکدیگر را خنثی می کنند). می توان اشاره کرد که بارهای موجود در این مولکول به دلیل رزونانس قابل تغییر موضع هستند. ساختار مولکولی اسید نیتریک آزمایشگاهی در شکل زیر ارائه شده است:
ساختار مولکولی اسید نیتریک صنعتی


 

دفع ضایعات اسید نیتریک

ماده ریخته شده یا نشت شده را در ظروف بدون منفذ جمع آوری کنید. باقیمانده را با مقدار زیاد آب به بیرون برانید.
 


انبار کردن و جابه جایی اسید نیتریک صنعتی

در مکان های مقاوم در برابر آتش سوزی نگهداری شود. از تماس با مواد احیا کننده ومواد آلی اجتناب کنید. نگهداری این مواد در تانکرهای فلزی خطرناک است چون موجب خوردگی سطوح فلزی می شود. برای نگهداری و ذخیره این مواد سطح داخلی تانکرهای فلزی را با پلی اتیلن پوشش می دهند. دمای نگهداری آنها بالاتر از 23 درجه نباشد.
 


نکات ایمنی، شرایط استفاده و نگهداری اسید نیتریک

یک ماده بشدت خورنده است. موجب خوردگی فلزات می شود. با مواد احیا کننده بشدت واکنش می دهد. با فلزاتی هم چون روی و مس بشدت واکنش می دهد. هم چنین با مواد غیر فلزی همچون کربن نیز واکنش می دهد.
 
  • شرایط نگهداری: این ماده را با درب بسته در مکان دور از آفتاب، در زیر هود آزمایشگاهی نگهداری کنید.
  • این ماده بسیار سمی، خطرناک و خورنده است.
  • پوشیدن عینک آزمایشگاهی، دستکش (آزمایشگاهی-ایمنی) و ماسک فیلتردار (ویژه مواد شیمیایی) الزامیست.
  • از آشامیدن یا بلعیدن، تماس با پوست و استنشاق آن خودداری کنید.
  • در زیر هود آزمایشگاهی استفاده شود.
  • به علت ماهیت شیمیایی کالا، خریدار موظف است کلیه دستورالعمل های استعمال مربوطه را مطالعه و با اطلاع کافی به خطرات احتمالی آن را خریداری کند.
 


اثرات مواجهه کوتاه مدت

  • درصورت تماس با چشم موجب آسیب به غشا می شود.
  • موجب تحریک مخاط می شود.
  • در صورت تماس باپوست موجب سوختگی شدید در پوست می شود.


اثرات مواجهه طولانی مدت

  • سوزش شدید دستگاه تنفسی، سرفه یا تنگی نفس می شود.
  • در معرض قرار گرفتن بیش از حد با این اسید حتی موجب مرگ نیز می گردد.
  • موجب التهاب چشم، قرمزی چشم وتاول زدگی در پوست می گردد.
 

فروش اسید نیتریک صنعتی

فروشگاه ای آز فعال در حوزه فروش اینترنتی مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی و لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی است که آماده فروش اسید نیتریک در بسته بندی های مقرون به صرفه و با کیفیت ممتاز در گریدهای صنعتی و آزمایشگاهی و از برندهای معتبر ایرانی، هندی، چینی و اروپایی به پژوهشگران، دانشگاهیان، صنایع و کارخانجات است.
 

خرید اسید نیتریک صنعتی

کاربر موظف است پیش از اقدام به خرید این کالا، صفحه قوانین و مقررات وبسایت را مطالعه کند. جهت خرید اسید نیتریک صنعتی می توانید از بخش "افزودن به سبد خرید" اقدام به ثبت سفارش کالای مورد نظر در وبسایت کنید. از طریق واتس اپ با شماره  09925021003 نیز می توانید کالای مورد نظر را  مستقیما از شرکت خریداری کنید.
مشخصات فنی
CAS Number
7697-37-2
نام لاتین
Nitric Acid
فرمول شیمیایی
HNO3
جرم مولکولی
63.012 g/mole
نام های مترادف
Hydrogen nitrate
غلظت (درصد)
65%
دمای ذوب
-42 °C
دمای جوش
83 °C
رنگ
بی رنگ متمایل به زرد
شکل ظاهری
مایع
توضیحات
صنعتی
لطفا چند لحظه صبر نمائید
پرسش‌های متداول

جوهر شوره 
مقایسه سریع
لطفا چند لحظه صبر نمائید

کالاهای مرتبط